Ξυλομπογιά DeMy

Ξυλομπογιά DeMy

Κυριακή 26 Μαΐου 2019

Η εκπαίδευση στη Νορβηγία


Πολύ ενδιαφέροντα είναι όσα μαθαίνουμε από τη διάχυση των εμπειριών του Erasmus+ KA1 (2018-1-EL01-KA101-046718) του 46ου Δημοτικού Σχολείου Πάτρας. Το πρόγραμμά τους είχε τίτλο «Ανοίγουμε φτερά στον ψηφιακό ουρανό και αγκαλιάζουμε όλο τον κόσμο». Η κινητικότητα περιλάμβανε επιτόπια παρακολούθηση (jobshadowing) στο Σχολείο Verket Skole, το οποίο είναι Δημόσιο και έχει 560 μαθητές ηλικίας από 6 έως 16 ετών.

Η κινητικότητα υλοποιήθηκε από 6 έως 11 Μαΐου 2019 στην πόλη Moss, η οποία βρίσκεται στο νότιο άκρο της Νορβηγίας και απέχει από την πρωτεύουσα της Νορβηγίας, το Όσλο, περίπου 60 χιλιόμετρα. Έχει 32.000 κατοίκους και είναι παραδοσιακά μια πόλη της εργατικής τάξης σε μια γεωργική κομητεία.

Η διδασκαλία των μαθημάτων στο συγκεκριμένο σχολείο γίνεται σε τρία επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο περιλαμβάνει 1η, 2η, 3η και 4η τάξη. Το δεύτερο επίπεδο περιλαμβάνει 5η, 6η και 7η τάξη και το τρίτο επίπεδο την 8η, 9η και 10η τάξη. Κάθε βδομάδα στο πρώτο επίπεδο διδάσκονται 23 μαθήματα, στο δεύτερο επίπεδο 25 μαθήματα και στο τρίτο επίπεδο 28 μαθήματα. To 23% των μαθητών του Σχολείου είναι δίγλωσσοι και είναι μετανάστες και πρόσφυγες.

Όλοι οι μαθητές, ανεξάρτητα από κουλτούρα, εθνότητα, φυλή και θρησκευτικές πεποιθήσεις είναι πλήρως ενσωματωμένοι στη σχολική τάξη και στην σχολική κοινότητα.

Στο VerketSkole εργάζονται 75 υπάλληλοι (51 εκπαιδευτικοί, 12 βοηθοί, 1 κοινωνική λειτουργός, 1 γραμματέας, 1 σχολική νοσοκόμα, 5 επικεφαλείς τμημάτων, 4 υπεύθυνοι για την καθαριότητα, 1 γραμματέας και ο Διευθυντής). Η λειτουργία του Σχολείου ξεκινά στις 8.00 π.μ. και τελειώνει στις 3.00 μ.μ.

Στο επίπεδο του Δημοτικού οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν 26 μαθήματα τη βδομάδα και στο επίπεδο του Γυμνασίου 24 μαθήματα τη βδομάδα. Οι εκπαιδευτικοί που είναι 58 και 60 ετών διδάσκουν 6-12% λιγότερο από τους υπόλοιπους.

Στο επίπεδο του Δημοτικού Σχολείου διδάσκονται τα μαθήματα: Νορβηγική γλώσσα, Αγγλικά, μαθηματικά, θρησκευτικά, μουσική, επιστήμη, κοινωνικές επιστήμες, τέχνες και χειροτεχνήματα. Για το μάθημα της γυμναστικής το Verket Skole 


διαθέτει κλειστό γυμναστήριο με γήπεδο μπάσκετ και όργανα γυμναστικής. Στο ίδιο μάθημα συμπεριλαμβάνεται και εκμάθηση κολύμβησης σε κλειστό κολυμβητήριο που βρίσκεται κοντά στο Σχολείο.

Το μάθημα της μουσικής επίσης γίνεται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο. Εκεί ο μαθητής μπορεί να έρθει σε επαφή με μεγάλη ποικιλία υλικών που παράγουν ήχους. Υπάρχουν κιθάρες για κάθε μαθητή και το μάθημα περιλαμβάνει εκμάθηση οργάνου, κίνηση, ρυθμό, τραγούδι, χορό.
Το μάθημα artandcrafts (εικαστικών) γίνεται και αυτό σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους-εργαστήρια. Εκεί οι μαθητές κατασκευάζουν έργα με την καθοδήγηση ειδικών εκπαιδευτικών. Χρησιμοποιούν τον πηλό, το ξύλο, το φελιζόλ, το χαρτί, το σύρμα και κάνουν εξαιρετικές δημιουργίες. Στην πράξη αυτές οι δραστηριότητες συνδέουν το μάθημα με την επιχειρηματικότητα και την αγορά εργασίας αφού βοηθούν και διευκολύνουν τους μαθητές να ανακαλύψουν τα ενδιαφέροντά τους και τις κλίσεις τους.

Καθημερινά στη διδασκαλία κάθε μαθητής έχει τη δική του ηλεκτρονική συσκευή και τη χρησιμοποιεί σε κάθε μάθημα ανάλογα με τις ανάγκες. Δεν υπάρχει εργαστήριο πληροφορικής αφού η χρήση του iPad και του Laptop γίνεται σε όλα τα μαθήματα. Οι μικρότερες ηλικίες χρησιμοποιούν iPad και οι μεγαλύτερες Laptop και όλα παρέχονται από το Υπουργείο.

Οι τάξεις επικοινωνούν μεταξύ τους, οι πόρτες είναι διάφανες με τζάμια και στις ώρες διδασκαλίας είναι ανοιχτές. Για τους μαθητές ειδικής αγωγής υπάρχουν εκπαιδευτικοί που δουλεύουν μαζί τους σε ατομικό επίπεδο. Υπάρχουν όμως και δραστηριότητες που οι συγκεκριμένοι μαθητές τις υλοποιούν μέσα στην τάξη. Σε αυτή την περίπτωση οι ειδικοί εκπαιδευτικοί βρίσκονται μαζί τους και τους βοηθούν.

Στο εσωτερικό του Σχολείου ειδικά διαμορφωμένοι χώροι με τραπέζια πινκπονκ και άλλα παιχνίδια διατίθενται για ξεκούραση και χαλάρωση των μαθητών.

Οι μαθητές στα χρονικά πλαίσια των διαλειμμάτων παίζουν στους εξωτερικούς χώρους του Σχολείου με οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες (βροχή, χιόνι, πάγο).

Από 10:30 π.μ. μέχρι 11:15 π.μ. σταματούν όλες οι δραστηριότητες και μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό έχουν το γεύμα τους σε ειδικά οργανωμένες αίθουσες-τραπεζαρίες.

Συχνά οργανώνονται εκδηλώσεις εκτός Σχολείου σε συνεργασία με ομάδες, εθελοντές και τοπικούς φορείς. Οι συνάδερφοι είχαν την ευκαιρία να πάρουν μέρος σε πρόγραμμα πεζοπορίας σε δάσος κοντά στο Moss. Σ΄ αυτό το πρόγραμμα πήραν μέρος 700 περίπου μαθητές από 3 Σχολεία της πόλης Moss. Η συγκεκριμένη δράση περιλάμβανε πεζοπορία 10 χιλιομέτρων μέσα σε πανέμορφο δάσος και πολλές δραστηριότητες και παιχνίδια. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να κάνουν κανό σε πανέμορφη λίμνη και να παίξουν πολλά παιχνίδια σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους του δάσους.

Η επιτυχία της δράσης οφείλεται στην άριστη οργάνωσή της. Σε όλη τη διαδρομή υπήρχαν εθελοντές ασφάλειας με εκπαιδευμένα σκυλιά και νοσοκόμοι για παροχή ιατρικής βοήθειας. Στη λίμνη που οι μαθητές έκαναν κανό υπήρχαν σκάφη με εξειδικευμένο προσωπικό ασφάλειας για άμεση επέμβαση και βοήθεια σε περίπτωση ανάγκης.  



Διδασκαλίες station teaching.

Η διδασκαλία του σταθμού είναι μια μέθοδος ή μάλλον ένας τρόπος για τη διοργάνωση της διδασκαλίας για τους νεώτερους μαθητές. Οι μαθητές είναι χωρισμένοι σε ομάδες, τέσσερις-πέντε ομάδες, και περνούν το χρόνο τους σε έναν σταθμό στην τάξη που εργάζεται με ένα θέμα. Αυτός ο σταθμός στελεχώνεται από καθηγητή ή βοηθό καθηγητή, ο οποίος είναι σε θέση να επικεντρωθεί σε αυτή τη μικρή ομάδα παιδιών για περίοδο 15-20 λεπτών.

Μετά από αυτή την περίοδο, η ομάδα μετακινείται σε διαφορετικό σταθμό με διαφορετική δραστηριότητα. Συνήθως υπάρχουν τέσσερις ή πέντε σταθμοί και η κύρια έννοια του όλου πράγματος είναι οι καθηγητές να καθίσουν και να διαβάσουν με έναν μαθητή τη φορά σε έναν από τους σταθμούς. Αυτό δίνει στον εκπαιδευτικό την ευκαιρία να έχει μια ατομική προσέγγιση στο έργο γραμματισμού.

Μπορείτε να μάθετε περισσότερα σχετικά με την εμπειρία των τριών συναδέλφων, Π. Τσέλιου, Μ. Αμπλά και Μ. Γκοτσοπούλου εδώ: gnomip.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια: