Η 20η Ιανουαρίου είναι ημέρα
δράσεων και ενημέρωσης σχετικά με
την Υγιεινή των χεριών, αλλά πάντα είναι επίκαιρη η διδασκαλία προστασίας από τα μικρόβια. Δείτε στο παρακάτω
άρθρο μερικές σχετικές δραστηριότητες που αφορούν τη μετάδοση των ιών, τους
τρόπους προστασίας και την Υγιεινή των χεριών.
Αρχικά οι μαθητές με μια μικρή προβολή εισήχθησαν στον κόσμο
των μικροοργανισμών: Τι είναι οι ιοί, οι μύκητες, τα μικρόβια, τα παράσιτα; Πώς είναι; Πού ζουν;
Μετά έκαναν έκαναν μια μικρή έρευνα. Πόσα παιδιά έλειπαν από
την τάξη τη Δευτέρα, πόσα την Τρίτη, πόσα την Τετάρτη; Κάθε μέρα ο αριθμός των
μαθητών αυξάνεται. Γιατί συμβαίνει αυτό; Φυσικά ήρθε η αναμενόμενη απάντηση:
Κολλάνε ο ένας τον άλλον.
Όμως πώς μεταδίδεται μία λοίμωξη; Και όταν είμαστε εμείς
μολυσμένοι δεν είναι σωστό να προστατέψουμε τις οικογένειες και τους φίλους
μας; Πώς μπορούμε να τους προστατέψουμε; Το να καλύπτουμε με τα χέρια τη μύτη
και το στόμα όταν βήχουμε ή φταρνιζόμαστε, είναι αποτελεσματικός τρόπος
προστασίας; Ένα παιδί κάνει ότι φταρνίζεται, του
ψεκάζουμε τα χέρια με νερό, υποκρίνεται ότι περπατά στο δρόμο, βρίσκει το φίλο του και τον χαιρετά με χειραψία. Τα παιδιά οδηγούνται σε συμπέρασμα.
ψεκάζουμε τα χέρια με νερό, υποκρίνεται ότι περπατά στο δρόμο, βρίσκει το φίλο του και τον χαιρετά με χειραψία. Τα παιδιά οδηγούνται σε συμπέρασμα.
Το να καλύπτουμε τη μύτη και το στόμα όταν βήχουμε ή
φταρνιζόμαστε με χαρτομάντιλο είναι αποτελεσματικός τρόπος προστασίας και πώς
ακριβώς πρέπει να το χρησιμοποιούμε; Ένα παιδί σκουπίζεται με ένα χαρτομάντιλο
και το αφήνει πάνω στο θρανίο του. Ύστερα το παίρνει και το πετάει, όμως στο
ίδιο σημείο ένα άλλο παιδί ακουμπά για λίγο το μολύβι του, ύστερα το παίρνει
και το βάζει στο στόμα του. Τα παιδιά παρατηρούν και οδηγούνται σε συμπέρασμα.
Τελικά ποιος είναι ο πιο κατάλληλος τρόπος προστασίας για τα
παιδιά που συχνά δεν έχουν χαρτομάντιλο ή είναι απρόσεχτα και δεν το πετάνε
αμέσως; Εάν δεν τον ξέρουν,
γίνεται επίδειξη.
Επίσης δίνεται σημασία στον συστηματικό αερισμό του δωματίου
τους, του σπιτιού τους, της αίθουσά τους.
Τέλος δίνεται ιδιαίτερη σημασία στο πόσο σημαντικό είναι να
πλένουν τα χέρια τους. Αλείφουμε τα χέρια ενός μαθητή με λάδι και μοσχοκάρυδο.
Είναι οι βλαβεροί μικροοργανισμοί που
μεταδίδονται γρήγορα από παιδί σε παιδί με το άγγιγμα. Ο μαθητής μετά
υποκρίνεται ότι βρίσκει τους φίλους του στο δρόμο και τους χαιρετά με χειραψία.
Φυσικά αφήνει παντού τους μικροοργανισμούς του. Οι μαθητές οδηγούνται φυσικά
στο συμπέρασμα ότι η κακή υγιεινή των χεριών μπορεί να οδηγήσει στην μετάδοση
μικροοργανισμών και ασθενειών.
Κάθε πότε λοιπόν πρέπει να πλένουμε τα χέρια μας για να
μπορούμε να παραμένουμε υγιείς και κυρίως, ποιος είναι ο σωστός τρόπος να τα
πλένουμε; Έγινε επίδειξη και τα παιδιά έμαθαν να πλένουν σωστά τα χέρια τους σε
δύο περιπτώσεις: όταν βρίσκονται στο σπίτι τους και όταν βρίσκονται σε
κοινόχρηστους χώρους.