Ξυλομπογιά DeMy

Ξυλομπογιά DeMy

Πέμπτη 18 Μαΐου 2017

Γραφή εικονογραφημένου παραμυθιού-Α΄τάξη

Το να γράψει η ομάδα της τάξης ένα εικονογραφημένο παραμύθι είναι μια δημιουργική δραστηριότητα με πολλαπλά οφέλη. Οι μαθητές χρησιμοποιούν τη φαντασία τους τόσο όσο, παράγουν προφορικό και γραπτό λόγο, εκφράζουν το χιούμορ τους, δημιουργούν μαζί κάτι κοινό που μαθαίνουν να το μοιράζονται, ζωγραφίζουν και διασκεδάζουν. Στο τέλος έχουν στα χέρια τους το δικό τους εικονογραφημένο παραμύθι που μπορούν να το διαβάσουν, να θαυμάσουν τη δική τους σελίδα, να δουν και να σχολιάσουν τις σελίδες των συμμαθητών τους και να το δανειστούν και στο σπίτι για να καμαρώσουν μαζί με τους γονείς τους. 
Συνήθως ξεκινώ την ομαδική γραφή παραμυθιού από την Α΄ τάξη και ανάλογα με το θέμα που δουλεύω δίνω στους μαθητές το θέμα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση δούλευα πρόγραμμα στοματικής υγιεινής γι' αυτό και το παραμύθι έχει θέμα τα χαλασμένα δόντια. Στα πρωτάκια και για το πρώτο παραμύθι τους τα παροτρύνω να ξεκινούν από τον κεντρικό ήρωα. 



Ο πρώτος μαθητής λοιπόν ξεκινά την αφήγηση λέγοντας μία πρόταση για τον κεντρικό ήρωα. Από κει και πέρα κάθε άλλο παιδί μπορεί να σηκώσει το χέρι του και να πει μια δική του πρόταση πλέκοντας το παραμυθάκι. Επειδή σε αυτή την ηλικία τα παιδιά συχνά βιάζονται να κλείσουν την ιστορία και επειδή εγώ θέλω μέσα στο παραμύθι να υπάρχουν προτασούλες από όλα τα παιδιά, όταν χρειάζεται με ερωτήσεις τα καθοδηγώ ώστε να μην κλείσει νωρίς η αφήγηση. 

Κάθε παιδί που λέει την προτασούλα του τη γράφει σε ένα χαρτάκι για να μην την ξεχάσει και για να τη διορθώσουμε στην περίπτωση που είναι δυσανάγνωστη. Ύστερα τη γράφει στο πάνω μέρος της σελίδας του και από κάτω εικονογραφεί. Σχετικά με την εικονογράφηση στην αρχή απλώς διδάσκω τα συννεφάκια και επιμένω οι ζωγραφιές τους να "μιλάνε". Αργότερα διδάσκω και τη ζωγραφική αγοριού και κοριτσιού για να βοηθήσω εκείνα τα παιδάκια που δεν έχουν ξεπεράσει το επίπεδο των σχημάτων. 

Συνήθως η όλη διαδικασία δεν ξεπερνά την πρώτη φορά τα σαράντα λεπτά ενώ τις επόμενες φορές ο χρόνος που απαιτείται γίνεται αρκετά μικρότερος. Όταν όλες οι σελίδες των παιδιών είναι έτοιμες, τις δένω σε βιβλιαράκι και όλοι μαζί το διαβάζουμε σαν εικονογραφημένο παραμύθι. Τα παιδιά πάντα χαίρονται και καμαρώνουν με αυτό. Τα παραμύθια τους τους τα δανείζω στο σπίτι όπως κάνει και μια δανειστική βιβλιοθήκη.