Ξυλομπογιά DeMy

Ξυλομπογιά DeMy

Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2017

Ιαπωνική εκπαίδευση: τι μου θυμίζει, τι μου θυμίζει

Η Ιαπωνία έχει έναν από τους καλύτερα μορφωμένους πληθυσμούς του κόσμου, αφού εγγράφεται το 100% στην υποχρεωτική εκπαίδευση και έχει μηδέν αναλφαβητισμό. Έχει επίσης και τον πιο ευτυχισμένο μαθητικό πληθυσμό, αφού το 91% των μαθητών δηλώνουν ευτυχισμένοι στο σχολείο τους! Το Υπουργείο Παιδείας εποπτεύει στενά το πρόγραμμα σπουδών, τα εγχειρίδια, τα μαθήματα και διατηρεί  ομοιόμορφο και υψηλό το επίπεδο της εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα.   



Τα χρόνια φοίτησης στην Ιαπωνία ακολουθούν το σύστημα 6-3-3-4, που ακολουθούμε και εδώ στην Ελλάδα: 6 έτη πρωτοβάθμια, 3 έτη Γυμνάσιο, 3 έτη Λύκειο και 4 έτη πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Η υποχρεωτική εκπαίδευση είναι εννιάχρονη και καλύπτει το δημοτικό και γυμνάσιο.
 
Ένα σχολικό έτος έχει τρία τρίμηνα: καλοκαίρι, χειμώνα και άνοιξη, καθένα από τα οποία ακολουθείται από μια περίοδο διακοπών. Το σχολικό έτος αρχίζει τον Απρίλιο και τελειώνει τον Μάρτιο του επόμενου έτους. Οι Ιάπωνες μαθητές μένουν κατά μέσο όρο έξι ώρες την ημέρα στο σχολείο.
 
Μερικά στατιστικά


Η Ιαπωνία έχει 23 633 δημοτικά σχολεία, 11.134 γυμνάσια, 5.450 λύκεια, 995 σχολεία για άτομα με ειδικές ανάγκες, 702 πανεπιστήμια, 525 junior κολέγια, και 14.174 νηπιαγωγεία (στοιχεία Μάιος 2003). Το ποσοστό φοίτησης στα σχολεία για τα εννέα χρόνια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης είναι 99.98%.



Τα παιδιά πηγαίνουν στο δημοτικό σχολείο από την ηλικία των 6 ετών. Το μέσο μέγεθος της τάξης στα σχολεία των προαστίων είναι 35-40 μαθητές, αν και ο εθνικός μέσος όρος μειώθηκε σε 28,4 μαθητές ανά τάξη από το 1995. Το 70% των εκπαιδευτικών διδάσκουν όλα τα μαθήματα, καθώς οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων είναι λίγοι στα δημοτικά. Το 23,6% των μαθητών του δημοτικού σχολείου παρακολουθούν Juku (φροντιστήρια).



Τα αστικά σχολεία έχουν μεγάλους μαθητικούς πληθυσμούς που κυμαίνονται από 700 έως πάνω από 1.000 μαθητές, ενώ οι απομακρυσμένες αγροτικές περιοχές μπορεί να έχουν και μονοθέσια σχολεία (19% των σχολείων).


Από την ηλικία των 12 ετών, τα παιδιά προχωρούν στα Γυμνάσια. Σε αυτό το στάδιο, περίπου 5,7% των μαθητών φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία, ενώ 90,8% από τους γονείς στέλνουν τα παιδιά τους σε Juku.



Το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Πρωτοβάθμιας



Υπάρχει Εθνικό Αναλυτικό Πρόγραμμα που υλοποιείται σε όλα τα σχολεία.Το σχολικό πρόγραμμα του Δημοτικού καλύπτει Ιαπωνικά, Κοινωνικές Μελέτες, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Μουσική, Τέχνες, Εικαστικά, Οικιακά και Φυσική αγωγή. Σε αυτό το στάδιο, πολύς χρόνος και έμφαση δίνεται στη μουσική, τις καλές τέχνες και τη φυσική αγωγή.



Για τη σχολική ζωή



Ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η σχολική ζωή των παιδιών, κυρίως της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει να κάνει με την παραβατικότητα, τον εκφοβισμό και προβλήματα
συμπεριφοράς. Την τελευταία δεκαετία σημειώνεται έξαρση δολοφονιών που λαμβάνουν χώρα στα σχολεία, πράγμα που κάποτε ήταν ανήκουστο στη χώρα.



Ωστόσο η σχολική ζωή στα δημόσια δημοτικά σχολεία σε γενικές γραμμές αναγνωρίζεται από τους περισσότερους Ιάπωνες ότι είναι σε μεγάλο βαθμό ευχάριστη.



Κάτι άλλο που κάνει δύσκολη τη ζωή των μαθητών είναι οι αυστηρές εισαγωγικές εξετάσεις που δίνουν για να μπουν σε Λύκεια και Πανεπιστήμια. Ακόμα και για να εξασφαλίσουν την είσοδό τους σε ιδιωτικά γυμνάσια και δημοτικά σχολεία, οι αιτούντες πρέπει να δώσουν εισαγωγικές εξετάσεις και να παρακολουθήσουν συνεντεύξεις.



Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, πολλοί μαθητές να φοιτούν σε ιδιωτικά απογευματινά φροντιστήρια (Juku ή Gakken) που γίνονται φυσικά μετά τα κανονικά μαθήματα στο σχολείο.



Σχολικός Πολιτισμός



Τα παιδιά μαθαίνουν από νωρίς (πρώτες τάξεις δημοτικού) να διατηρούν σχέσεις συνεργασίας με τους συνομηλίκους τους, να ακολουθούν τις ρουτίνες του σχολείου και να υπακούουν στις ηθικές αξίες του πολιτισμού τους. Μαθαίνουν να εκτιμούν και να διαχειρίζονται με σεβασμό την τάξη τους και το σχολείο τους μέσω καθημερινών εργασιών, όπως τον καθαρισμό των γραφείων και τοτρίψιμο των δαπέδων της τάξης (Soji No Jikan). Οι μαθητές ενθαρρύνονται να αγαπούν και να πιστεύουν στις κοινωνικές ομάδες τους, π.χ. την ομάδα της τάξης τους, της ποδοσφαιρικής τους ομάδας κλπ.




Η κουλτούρα της διδασκαλίας στην Ιαπωνία διαφέρει σημαντικά από εκείνη των σχολείων στη Δύση. Οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν στην ολιστική εκπαίδευση και θεωρούν ότι είναι καθήκον τους να επικεντρωθούν σε θέματα όπως η προσωπική υγιεινή, η διατροφή, και ο ύπνος πράγματα που συνήθως δε θεωρούνται μέσα στα καθήκοντα του δυτικού δασκάλου.



Οι μαθητές διδάσκονται, επίσης, καλούς τρόπους, πώς να μιλούν ευγενικά, πώς να συμπεριφέρονται στους ενήλικες, καθώς και πώς να σχετίζονται με τους συνομηλίκους τους με τον κατάλληλο τρόπο. Μέσα στη σχολική τους ρουτίνα είναι επίσης να μαθαίνουν τις δημόσιες δεξιότητες ομιλίας δηλ. ρητορική!


Πολύ συχνά, ακόμα και στο Δημοτικό, οι αίθουσες διδασκαλίας μένουν χωρίς την εποπτεία των εκπαιδευτικών και η επίβλεψη γίνεται αποτελεσματικά από ομάδες των ίδιων των μαθητών.



Η καθημερινή εργασία των μαθητών του Δημοτικού περιλαμβάνει φωτοτυπία kanji (κινεζικούς χαρακτήρες) ή kokugo (Ιαπωνική γλώσσα) και ένα ή δύο φωτοτυπίες Μαθηματικών. Το καλοκαίρι κάνουν διακοπές 6 εβδομάδων και περίπου 2 εβδομάδες μετά το τρίμηνο του χειμώνα και μετά το τρίμηνο της άνοιξης. Συχνά τις ημέρες αυτές έχουν εργασίες για το σπίτι.



Στα δημόσια δημοτικά και γυμνάσια, το μεσημεριανό γεύμα (kyuushoku) παρέχεται σε τυποποιημένο μενού, και τρώγεται στην τάξη. Σχεδόν όλα τα γυμνάσια απαιτούν από τους μαθητές τους να φορούν σχολική στολή (SEIFUKU).


Πηγές: http://www.education-in-japan.info/index.html, http://www.japandiscovery.com/people/education/facts.html, http://japanese.about.com/od/japaneselessons/a/061000.htm

Αναρτήθηκε από: ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΥΛΩΝΑΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: