Από το περιστατικό της Φλώρινας, που είχε πάρει δημοσιότητα
πριν από κάνα-δυο χρόνια, όταν ένας καθηγητής αναγκάστηκε να παραιτηθεί λόγω
της ανυπόφορης κατάστασης που δημιουργούσαν οι μαθητές στην τάξη (ένα από τα
ελάχιστα περιστατικά που έγιναν γνωστά από τα πολλά που συμβαίνουν καθημερινά),
μέχρι σήμερα τίποτα δεν έχει αλλάξει στα σχολεία. Ή, πιο σωστά, όλα έχουν
αλλάξει προς το χειρότερο.
Οι μαθητές δεν είναι αυτοί που ήταν τις προηγούμενες
δεκαετίες, ούτε και οι γονείς, οι οποίοι έχουν επιβάλει νέους κανόνες
συμπεριφοράς ‒μια νέα μορφή βίας‒ κι έχουν αποκτήσει αυθαίρετα δικαιώματα, ενώ
ο ρόλος του εκπαιδευτικού υποβαθμίζεται εντελώς. Οι συνθήκες στις οποίες πρέπει
να δουλέψει ένας εκπαιδευτικός το 2019 είναι πολύ δύσκολες και δυσκολεύουν όλο
και περισσότερο όσο περνάει ο καιρός. «Οι σκηνές που βλέπαμε σε αμερικανικές
ταινίες και έμοιαζαν πολύ ακραίες και μακρινές δεν απέχουν πολύ από την
ελληνική πραγματικότητα» λέει ο Ν.Σ., δάσκαλος σε σχολείο της δυτικής
Αττικής.
«Σήμερα, όταν μιλάμε για παραβατική συμπεριφορά μαθητών, δεν
εννοούμε μόνο τους μαθητές των γυμνασίων και των λυκείων, που μπορείς να πεις
ότι είναι έρμαια των εφηβικών ενστίκτων τους.
Στα δημοτικά η κατάσταση έχει ξεφύγει τα τελευταία χρόνια και η ζωή των
δασκάλων έχει γίνει ανυπόφορη. Ξέρω δασκάλους που έχουν γίνει νευρωτικοί και
αναγκάζονται να πάρουν χάπια για να αντέξουν την πίεση που είναι σίγουρο ότι θα
υποστούν.
Στα γυμνάσια και στα λύκεια έχεις να αντιμετωπίσεις τη βία
των μαθητών, αλλά στα δημοτικά πρέπει να υποστείς και τις παραξενιές του γονέα,
ο οποίος επεμβαίνει συνεχώς στο έργο του δασκάλου. Ξέρω συνάδελφο που στα μέσα της περασμένης
χρονιάς πήρε άδεια άνευ αποδοχών και δεν ξαναγύρισε στο σχολείο γιατί δεν
μπορούσε να αντέξει το bullying που της ασκούσαν μαθητές και γονείς. Προτίμησε
να προστατέψει την ψυχική της υγεία, χάνοντας τη δουλειά της».
Έχει δοθεί πάρα πολλή εξουσία στα παιδιά, χωρίς να έχουν
συνείδηση του τι κάνουν και πώς μπορούν να το ελέγξουν αυτό, οπότε ξεσπούν πάνω
σου. Από την άλλη, είναι και οι γονείς που περιμένουν να κάνεις κάτι στραβό για
να κάνουν καταγγελία. «Οι γονείς των μικρών τάξεων δεν εμπιστεύονται το
σχολείο» λέει ο Μ.Δ., διευθυντής σε ιδιωτικό σχολείο της Αθήνας.
«Ακόμα και αν φέρει κάποιο τίτλο και έχει μακρά ιστορία, δεν
το εμπιστεύονται, ούτε και όταν τα παιδιά δίνουν δείγματα ότι περνούν πολύ καλά
στο σχολικό περιβάλλον. Οι γονείς είναι πάντα αρνητικά διακείμενοι. Δεν έχουν
θετική στάση απέναντι το σχολείο. Ο δάσκαλος πλέον είναι περισσότερο
εκτεθειμένος ως μονάδα και δεν ξέρω κατά πόσο ο διευθυντής του μπορεί να τον
καλύψει.
Είχαμε πέρσι μια μάνα που "είχε κολλήσει" με τον
γυμναστή. Του έκανε καταγγελία ότι το παιδί
Ο άνθρωπος αθωώθηκε παμψηφεί γιατί δεν υπήρχαν αποδεικτικά
στοιχεία, κανένα χαρτί διάγνωσης, αλλά είχε φτάσει στο σημείο να θέλει να φύγει
από το σχολείο. Ένα από τα αιτήματα της μάνας ήταν να αποκαλούμε την κόρη της
"πριγκίπισσα" κι εκβίαζε τους δασκάλους να αλλάξουν τον βαθμό
της.
Υπάρχει μια δικομανία εκ μέρους των γονέων και τα παιδιά σε
απειλούν συνεχώς "θα το πω στη μαμά μου και θα σου δείξει". Ο
εκπαιδευτικός δεν θεωρείται επιστήμονας, ειδικά στο δημοτικό. Την παιδαγωγική
δεν τη θεωρούν επιστήμη. Λένε στο παιδί "τι σου είπε τώρα ο δάσκαλος ο
παπάρας, θα σου πω εγώ που ξέρω πιο πολλά".
Στα ιδιωτικά σχολεία είναι πιο δύσκολο να φέρεις αντίρρηση
σε έναν γονέα που ζητάει παράλογα πράγματα, γιατί, σου λέει, "σε ποιον
χτυπάς το χέρι, στον εργοδότη σου;". Το έχω ακούσει κι αυτό». Το εξώφυλλο
του τεύχους που κυκλοφορεί αυτή την εβδομάδα. «Tα σημερινά παιδιά είναι τα
παιδιά εκείνων των γονιών που έχουν υπερεπενδύσει σ' εκείνα ως αντικείμενα
λατρείας» λέει η Σ.Ν., παιδοψυχολόγος που εργάζεται σε ιδιωτικό σχολείο της
Αθήνας.
«Στην πλειοψηφία τους είναι παιδιά χωρίς αδέρφια, μοναδικά
και μοναχικά, θα προσθέσω εγώ, που οι γονείς δεν τους επιτρέπουν κανένα
έλλειμμα και τα βαφτίζουν με όλη την ορολογία του DSM (Diagnostic and
Statistical Manual of Mental Disorders) που κυκλοφορεί αθρόα στο Ίντερνετ:
χαρισματικά, ίντιγκο, αυτιστικά, δυσλεκτικά, υπερκινητικά, με μαθησιακές
δυσκολίες, και η λίστα δεν σταματάει.
Είναι τα παιδιά μιας εποχής όπου όλοι κατέχουν τη γνώση,
όλοι έχουν άποψη για όλα, οι αυθεντίες έχουν πεθάνει και κυριαρχούν οι
αυτιστικές απολαύσεις. Αυτά τα παιδιά είναι οι μαθητές που υποδεχόμαστε στο
σχολείο. Σε αυτό το σχολείο ο
εκπαιδευτικός δεν είναι πια ο φορέας της γνώσης. Η πρόσβαση στη γνώση υπάρχει
εύκολα και παντού. Ο εκπαιδευτικός δεν είναι πια ο εξουσιοδοτημένος
παιδαγωγός.
Οι γονείς, στην πλειοψηφία τους έχουν υψηλή μόρφωση, ξέρουν
οι ίδιοι το καλύτερο για το παιδί τους σε όλα τα επίπεδα. Για τη μόρφωσή τους,
την ψυχολογία τους, τη διατροφή τους, την υγεία τους, για όλα... Ποια η θέση
του σύγχρονου εκπαιδευτικού; Η πραγματικότητα δείχνει μια θέση υψηλόβαθμης
νταντάς που καλείται συνεχώς να αποδεικνύει την αξία της και να απολογείται για
τυχόν λάθη της».
«Στα δημοτικά είναι πολύ πιο μεγάλη η καταπίεση του
εκπαιδευτικού, γιατί δεν έχεις τρόπους να αντιδράσεις» λέει η Σ.Σ., δασκάλα
Ειδικής Αγωγής σε σχολεία του κέντρου της Αθήνας. «Η τιμωρία δεν προβλέπεται από τον νόμο. Δεν
μπορείς να βγάλεις έξω από την τάξη ένα παιδί σε αυτή την ηλικία, γιατί είναι
μεγάλη η ευθύνη. Είναι πολύ δύσκολη η θέση σου γιατί έχεις και τον φόβο της
καταγγελίας του γονέα να σε συνοδεύει σε κάθε σου κίνηση κι αυτό σε ευνουχίζει
ως εκπαιδευτικό. Δεν μπορείς να
μιλήσεις άσχημα σε ένα παιδί μπροστά σε άλλους, να το μαλώσεις, το πολύ-πολύ να
το κάνεις να χάσει δέκα λεπτά από το διάλειμμά του.
Για τη δασκάλα των καλλιτεχνικών και των ξένων γλωσσών η
κατάσταση είναι πολύ πιο δύσκολη, επειδή μπαίνει στην τάξη πολύ λίγες ώρες την
εβδομάδα, δεν προλαβαίνει να χτίσει σχέσεις με τα παιδιά κι αυτό το
εκμεταλλεύονται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου