Ξυλομπογιά DeMy

Ξυλομπογιά DeMy

Σάββατο 9 Ιουνίου 2018

Παραγωγή γραπτού λόγου: Συνέντευξη


Το κειμενικό είδος της συνέντευξης χρησιμοποιείται συχνά στα βιβλία της γλώσσας και είναι πολύ χρήσιμο, ειδικά εάν με την τάξη σας εκδίδετε εφημερίδα ή περιοδικό. Η διδασκαλία της είναι πιο αποτελεσματική όταν διδάσκεται σε συνδυασμό με τον διάλογο και το θεατρικό παιχνίδι. Σε γενικές γραμμές εγώ χρησιμοποιώ την εξής διδακτική πορεία:

  • Φέρνω στην τάξη μία συνέντευξη ενός διάσημου προσώπου π.χ. ηθοποιού ή τραγουδιστή που γνωρίζουν τα πιτσιρίκια.
  • Τη διαβάζουμε και την αναλύουμε: τι είναι η συνέντευξη, ποια πρόσωπα παίρνουν μέρος, ποια μέρη διακρίνονται, ποιες χαρακτηριστικές λέξεις χρησιμοποιούνται, ποιος τη γράφει, πώς τη γράφει, πληθυντικός ευγενίας, λακωνικές και ακριβείς ερωταπαντήσεις, προσοχή στις επαναλήψεις, χρήσιμες λέξεις και φράσεις.
  • Για παράδειγμα κάνουμε δραματοποίηση: δίνω στον «δημοσιογράφο» ένα παλιό μικρόφωνο που έχω στην τάξη και τον προκαλώ να πάρει μία συνέντευξη από μένα κάνοντάς μου τουλάχιστον δύο ερωτήσεις σχετικές με τη δουλειά μου.
  • Η τάξη γράφει όσο πιο πιστά γίνεται τα λεγόμενα της συνέντευξης που προηγήθηκε.
  • Ύστερα ζητώ από τα ζευγάρια των μαθητών να πάρει συνέντευξη ο ένας από τον άλλον κάνοντας δύο ερωτήσεις σχετικές με το τι έκαναν το σαββατοκύριακο. Ο δημοσιογράφος κρατά το μολύβι του για μικρόφωνο. Όταν τελειώσουν τη γράφουν μαζί σε ένα τετράδιο. Ο δημοσιογράφος γράφει τις ερωτήσεις και ο συνεντευξιαζόμενος τις απαντήσεις. Τέλος διαλέγω 5-6 ζευγάρια που παρουσιάζουν τη συνέντευξή τους στην τάξη προφορικά και ύστερα τη διαβάζουν από το τετράδιό τους.
  • Αναθέτω στα παιδιά να πάρουν μία μικρή συνέντευξη με τουλάχιστον 4 ερωτήσεις από τον παππού ή τη γιαγιά τους (συνήθως σε σχέση με τα σχολικά τους χρόνια) το απόγευμα στο σπίτι σημειώνοντας σε ένα χαρτάκι τυχόν ημερομηνίες και  ονόματα.
  • Την επομένη γράφουν στο σχολείο τη συνέντευξή τους. Ακολουθεί διόρθωση, αξιολόγηση και ανάγνωση των συνεντεύξεων. 

Η συνέντευξη είναι ένα εύκολο κειμενικό είδος και αρέσει στα παιδιά. Πιο πολύ τους αρέσουν βέβαια οι φανταστικές συνεντεύξεις, εκείνες που τα ίδια διαχειρίζονται και την ερώτηση και την απάντηση και στις οποίες μπορούν να προσθέσουν και το χιούμορ τους. Στην παρακάτω παρουσίαση μπορείτε να δείτε τις οδηγίες που δίνω συχνά στους μαθητές και μια φανταστική συνέντευξη με τον αγαπημένο τους αθλητή. Πρόκειται για μαθητές Ε΄ δημοτικού.


Δεν υπάρχουν σχόλια: