Ξυλομπογιά DeMy

Ξυλομπογιά DeMy

Κυριακή 6 Αυγούστου 2017

Ο θερισμός και το αλώνισμα στο σχολείο

Συνήθως δε γράφω για δραστηριότητες που πραγματοποιούνται σε ιδιωτικά σχολεία (όχι ότι δεν κάνουν καλή δουλειά αλλά γιατί επικεντρώνομαι στο δημόσιο σχολείο το οποίο και υπηρετώ), αλλά το πρόγραμμα που δούλεψαν παιδιά, δάσκαλοι, γονείς και φίλοι στα εκπαιδευτήρια “ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ – ΜΗΤΕΡΑ” στα Χανιά μου έκανε τόση εντύπωση που θα σας το παρουσιάσω με λίγα λόγια παρακάτω.

Το πρόγραμμα είχε θέμα τον κύκλο του ψωμιού και δεν ήταν μια απλή δραματοποίηση. Όλη η διαδικασία από το όργωμα μέχρι το ψήσιμο του ψωμιού έγιναν στην πραγματικότητα και το κάθε πράγμα στον καιρό του! Τον Νομέβριο τα μέλη της σχολικής κοινότητας έκαναν το όργωμα και τη σπορά. Τον Ιούνιο συνέχισαν με τον θερισμό και το αλώνισμα, με το άλεσμα του καρπού και το ζύμωμα του αλευριού, και τέλος με το πλάσιμο του ψωμιού και το ψήσιμό του στον ξυλόφουρνο.

Τα παιδιά βίωσαν και έμαθαν τι ακριβώς σημαίνουν οι λέξεις οργώνουμε, σπέρνουμε, θερίζουμε, αλωνίζουμε, λιχνίζουμε, ζυμώνουμε, φουρνίζουμε, ξεφουρνίζουμε, όπως παλιά… Τα κατάλληλα εργαλεία συγκεντρώθηκαν, εργαλεία που δεν 



χρησιμοποιούνται πλέον όπως δρεπάνια, θρινάκια,  βωλόσυρο και επιστρατεύτηκε ακόμα και αλογάκι για να γίνει το αλώνισμα. Άσε που οι συμμετέχοντες δίπλα στο χωράφι που χρησιμοποιήθηκε έφτιαξαν μέχρι και ένα μικρό ανεμόμυλο για το άλεσμα του σταριού τους!

Η δ/ντρια κ. Μαριάννα Μαυροματάκη αφηγείται:
«Ένα πρωινό του Ιούνη όλα τα παιδιά θέρισαν με τα δρεπάνια το δικό τους δεμάτι, το μετέφεραν στο αλώνι. Εκεί το μικρό πόνυ τραβούσε τον βολόσυρο και τεμάχιζε τα στάχυα.
Ο κ. Αντώνης που βρήκε όλα τα παραδοσιακά εργαλεία, δρεπάνια, βολόσυρο και το θρινάκι για το λίχνισμα, έκανε το λίχνισμα. Το αεράκι βοήθησε και απομάκρυνε τα άχυρα από τον σπόρο που έπεφτε κάτω στο αλώνι. Οι μικρές χουφτίτσες των παιδιών γέμισαν από τον χρυσό καρπό του σταριού και τα μάτια τους από ικανοποίηση και χαρά. Τον καρπό αυτό τον αλέσαμε στον ανεμόμυλο και βγάλαμε το λευκό αλεύρι.
Η κα Μαριάννα κοσκίνισε το αλεύρι με την κνισάρα, ζύμωσε το ψωμί στην ξύλινη σκάφη με την μαγιά σε στρογγυλά καρβέλια που τα έβαλε μέσα στην πινακοτή. Στο μεταξύ ο φούρνος καθαρίστηκε από τα κάρβουνα με τον σιντρίφτη και το πάνιστρο και με το φουρνόξυλο μπήκαν τα έτοιμα ψωμιά στο φούρνο.
Οι κόποι όλων μας ανταμείφτηκαν από την νοστιμιά του ζεστού, φρέσκου ψωμιού, τα παξιμάδια με τον ντάκο, τις ελιές που όλοι γευτήκαμε».



Συγχαρητήρια στους συναδέλφους που κατόρθωσαν να κάνουν κάτι τόσο όμορφο για τα παιδιά τους.