Στο ιδιωτικό σχολείο Evangelical School Berlin Centre στο
Βερολίνο οι μαθητές δεν παίρνουν βαθμούς πριν φτάσουν στα 15 τους και δεν
υπάρχουν ωρολόγια προγράμματα. Οι μαθητές διδάσκονται τα περίεργα μαθήματα της «Ευθύνης» και της «Πρόκλησης» ενώ επιλέγουν οι ίδιοι τα διδακτικά αντικείμενα των μαθημάτων καθώς και το πότε θα δίνουν εξετάσεις.
Τα μόνα προκαθορισμένα μαθήματα είναι τα Μαθηματικά, τα Γερμανικά, τα Αγγλικά και οι Κοινωνικές Επιστήμες. Αυτά συμπληρώνονται με τα
σχεδόν πρωτάκουστα μαθήματα της «Ευθύνης» και της «Πρόκλησης». Στο τελευταίο
για παράδειγμα, μαθητές 12-14 ετών παίρνουν από 150 ευρώ και τους στέλνουν σε
μία περιπέτεια που πρέπει να σχεδιάσουν εξ' ολοκλήρου οι ίδιοι. Κάποιοι
επιλέγουν το καγιάκ, άλλοι να εργαστούν σε φάρμα. Ο Αντον Ομπερλάντερ προτίμησε
να πάει με τους φίλους του για πεζοπορία στη νότια ακτή της Αγγλίας.
Το σύστημα αυτό φαίνεται ότι δημιουργεί ξεχωριστές
προσωπικότητες. Όταν ο μόλις 14 ετών Αντον και η παρέα του διαπίστωσαν ότι τους
έλειπαν κάποια χρήματα για να πραγματοποιήσουν το ταξίδι τους, εκείνος κατάφερε
να πείσει τη γερμανική εταιρεία σιδηροδρόμων να τους χορηγήσει δωρεάν
εισιτήρια. Η διεύθυνση του οργανισμού εντυπωσιάστηκε τόσο από το θράσος του,
που τον κάλεσε αργότερα να μιλήσει σε 200 εργαζομένους.
Η φιλοσοφία πίσω από αυτές τις πρωτοβουλίες, γράφει ο
Guardian, είναι απλή. Καθώς οι απαιτήσεις της αγοράς εργασίας αλλάζουν και τα
smartphone με το διαδίκτυο μετατρέπουν τους τρόπους με τους οποίους οι νέοι
επεξεργάζονται τις πληροφορίες, το πιο σημαντικό εφόδιο που μπορεί να δώσει το
σχολείο στους μαθητές είναι η ικανότητα να δίνουν κίνητρο στον εαυτό τους.
Στόχος του Evangelical School Berlin Centre είναι να
προετοιμάσει τους νέους να αντιμετωπίσουν την αλλαγή, ή ακόμη καλύτερα να τους
κάνει να ανυπομονούν για αυτή. «Τον 21ο αιώνα, τα σχολεία θα έπρεπε να θεωρούν
ότι ο ρόλος τους είναι να αναπτύξουν ισχυρές προσωπικότητες», τονίζει η
διευθύντρια του σχολείου Μάργκρετ
Ράσφελντ.
Κατά τη άποψή της αυτό δεν επιτυγχάνεται βάζοντας μαθητές να
ακούν τον δάσκαλο για 45 λεπτά, ή τιμωρώντας τους γιατί συνεργάστηκαν για να
λύσουν μία άσκηση. Έτσι, στο σχολείο της ενθαρρύνουν τα παιδιά να βελτιώσουν
τις ικανότητες που έχουν, για παράδειγμα την κωδικοποίηση ενός computer game,
αντί να γράφουν ένα διαγώνισμα μαθηματικών.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι απουσιάζουν οι κανόνες. Για
παράδειγμα, τα παιδιά που χαζεύουν κατά τη διάρκεια του μαθήματος, είναι
υποχρεωμένα να πάνε στο σχολείο το πρωί του Σαββάτου για να καλύψουν το χαμένο
έδαφος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου